THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Tuesday, June 28, 2011

Hari Sukan di SMKBBS

Assalamualikum,

Lma dh aq x mengemsknikn blog aq ni kn? Hmm, nk buat cmne, aq sibuk. Sibuk sgt2 smpai peluang utk meluangkn msa brsma pengikut2 seklian pun xde. Maaf semua :(. Skrang aq terpksa prgi sna, prgi sni, xde msa nk mengemsknikn blog yg trcinta ni.

Nasib bek hri ni aq dpt juga peluang utk mengemsknikn blog aq. Ok, apa enth aq nk cite kpd klian smua pd hri ni, hmm??? Jom ikut crita psl progrm yg dijlnkn d beks sklh aq iaitu progrm "Hari Sukan SMKBBS 2011".


Progrm trsbt sepatutnya brmula pd pkul 1:30tghri ttpi ats beberpa mslh ia tlh dmulakn pd pkul 2:30tghri. Smpai shja jam menunjukkn pkul 2:30tghri, mula le progrm trsbt. Smua guru2 & pljr2 yg trlibat dlm progrm trsbt kelam kabut brlri ke lokasi2 d mna mreka mengmbil bhgian dlm agr progrm trsbt brjln dgn lncr.

Sewktu aq tgh duk menonton para2 pljr mengmbil bhgian mreka, tiba2 ada seorg telefon aq. Rupa2nya bekas guru kelas aq pd thun 2010. Dgn prasaan gembira hti (x tau le knape), aq pun angkt. Ttpi apabila aq angkt telefon aq utk menjwb, trpernjt aq, nk tau knape? Org yg brckp d talian trsbt bukan bekas guru kelas aq pd thun 2010 ttpi Nada. Dia mengajk aq utk prgi ke bwh khemah d prtghn pdg sklh sbb ckgu Su (bekas guru kelas aq pd thun 2010) nk ckp dgn aq. Jdi, aq pun lri ke lokasi trsbt. Smpai shja d sna, aq pun slm dgn ckgu Su. Kmi brdua sling bersembng psl tu, psl ni. Ada msa kmi berdua saling gelak ketwa, brsa sedih, mensihti antra stu sma len, brkongsi rhsia & mengmbil berat antra stu sma len. Pd msa yg sma, hubungan kmi brdua juga semakin rpt. Alhamdulillah!


Beberpa minit kemudian, aq minta dri drpd ckgu Su & lri ke bwh pokok d mna Ili Adibah & kwn karibnya, Hazwani, tgh brehat. Stlh smpai d sna, kmi brtiga brsembang brsma-sma, gelak ketawa antra stu sma len & byk lgi, mmg mesra wktu nuh :)!.



Slps seketika wktu, aq persn bekas guru Kimia aq bru smpai. Smgt aq utk brjumpa dgnnya pun brtmbh le krana lma x jmpa dia, rndu dkt dia, jdi aq pun bngun dri bwh pokok trsbt. Sudah lalu beberpa saat, tnpa aq prsn, dia tlh brada d dpn aq. Bru shja dia ingin menegur aq ttpi d saat trsbt juga dia prsn ada bnda yg x kna. (Aq x mau cite le tntg ni, malu :'(... Bgi yg tau, tlg le duk senyp k?) Jdi apa lgi nk buat? Dia pun mengmbil berat tntg aq dgn mmberi prtlgn dgn mmbwa aq ke lokasi yg selamat utk duduk iaitu d bwh khemah d prtghn pdg sklh. Stlh aq tba d bwh khemah trsbt & sudah duduk ats kerusi scara stabil, bru aq sedar ttpi pd msa itu otak aq msih pening. Aq tnya bekas guru Kimia aq apa yg brlku kpdku sebentr tdi...jdi dia pun crita...akhirnya bru aq fhm. Beribuan trima ksih ats prtlgn ckgu, syukur alhamdulillah sya ada seorg guru mcm ckgu yg sntiasa mengmbil berat akn ank2 muridnya. Syg ckgu Rohana!


Kemudian, slps perckpn kmi berdua dh tmt, aq minta dri drpd ckgu Rohana & terus bertolak ke lokasi d mna Ili & Hazwani berada. Stlh tba d sna, aq ajk Hazwani membntu aq dlm mengingti smula pattern2 Taekwon-do yg akn kmi persembhkn akhir skali dgn guru Taekwon-do kmi iaitu Sir Abdul Rahman (sbnrnya aq x trlibat krana dh jdi bekas pljr SMKBBS, ttpi dh aq xde krja, aq pun mengmbil bhgian, hehe). Pattern2 yg hrus kmi ingti smula adalah Four Direction Block, Chon-Ji, Won-Hyo & dll. Pyh juga nk ingt smula, haihh :(.

Akhir skali dtg juga persembhn yg kmi kna amik bhagian dlm. Smua ahli2 Taekwon-do pun bratur ikut arahan Sir & lri mengikut peraturn ke lokasi d mna persembhn trsbt akn dpersembhkn. Stlh Sir mmberi arahan, kmi smua pkt brmula...kna buat beberpa pattern & bgi bris aq iaitu bris kedua, kna tumbuk kayu (skit o0o...). Stlh hbis persembhn kmi, smua ahli2 Taekwon-do berpisah ikut dri mreka. Aq dgn rsa keletihn, bdn brpeluh, prgi cari Nada. Stlh jmpa dia, kmi brdua brjln ke sna ke mri d smping sling brkongsi rhsia antra stu sma len, hehe, sssshhhh <3. (Ni cra aq slalu mengurangkn beban aq, jgn mrh ek?) Sementra tgh duk brjln d sblh Nada, trjmpa plak bekas guru Matematik aq iaitu ckgu Norhayati. Slps brtnya khbr & brslmn dgnnya, dia tnya aq pelbgai soaln sprti keadaan aq skrang, aq smbung bljr d mna, & mcm2 lgi. Mmg btul2 srnok dpt peluang brsembang dgn dia! Stlh kmi brdua tmt brsembang, dia pun sponsor aq stu burger lzt dperbuat drpd Marrybrown, percya x? Yummy! Alhamdulillah...trima ksih ckgu Norhayati!

Lps smua itu dh brlalu, tinggal ucapan penmtn program trsbt shja yg hrus kmi smua dgr. ..........ucapan yg bosan, rsa nk pengsn kmi dgr tu......... Akhir skali, home sweet home. Apa nk buat lgi, zzzz le jwpnnye. Jumpa lgi... :D!

Sunday, June 12, 2011

Let us reduce the amount of Epilepsy victims on Earth

Salam to all my readers & followers,

Today I would like to share with you some knowledge I have connected with the above topic. Now, not many of you know this, but I too am struggling to accept Epilepsy as part of my life. It is not easy living with this disease but through all this effects it has throughout my life, there must be a logical reason.

Anyways, let's go on with the story :
As you all know, nowadays more & more people around the world are being striked by a dangerous disease called Epilepsy, but do they actually know what Epilepsy is?

Epilepsy is a brain disorder in which clusters of nerve cells, or neurons, in the brain sometimes signal abnormally. Neurons normally generate electrochemical impulses that act on other neurons, glands, and muscles to produce human thoughts, feelings, and actions.

In epilepsy, the normal pattern of neuronal activity becomes disturbed, causing strange sensations, emotions, and behavior, or sometimes convulsions, muscle spasms, and loss of consciousness known as epileptic seizures. The condition is, therefore, sometimes referred to as a seizure disorder. It affects people in all nations and of all races.

During a seizure, neurons may fire as many as 500 times a second, much faster than the normal rate of about 80 times a second. In some people, this happens only occasionally; for others, it may happen up to hundreds of times a day.

An advice that I would like to share amongst you all is to take action immediately if any of the common symptoms attack you yourself or one of your family members. Some examples of the common symptoms are :
~"Blackouts" or periods of confused memory.
~Episodes of staring or unexplained periods of unresponsiveness.
~Involuntary movement of arms and legs.
~"Fainting spells" with incontinence or followed by excessive fatigue.
~Odd sounds, distorted perceptions, or episodic feelings of fear that cannot be explained.

Moreover, (important actions that should be taken by the victim) to avoid this disease from attacking repeatedly, are :
~Eat your medication on time as told by your doctor.
~Take a balanced diet (this plays an important role in your life. The balanced diet contains a balance amount of all nutrients which keep your brain fit and working properly. It leads to proper development of the nervous system).
~When you feel that the disease is about to strike, quickly move yourself to a safe area (an area with no harmful objects surrounding it).
On the other hand, the people surrounding the victim when he/she is attacked should take immediate action like :
~Aid breathing by gently placing them in the recovery position once the jerking movements have stopped.
~Be calmly reassuring.
~Cushion their head.
~Protect the person from injury (remove harmful objects from nearby).
~Stay with the person until recovery is complete.

That's all for now. Hopefully by sharing some facts on the topic mentioned above, the number of people diagnosed with this disease & their family members will live an easier life than before.

Tuesday, June 7, 2011

Rindunya alam persekolahan!

Assalamualikum... Maaf lma x sembang brsma kalian smua. Aq sibuk, xde msa nk luangkn brsma blog yg trcinta ~

Ok, mai aq kongsi sbhagian kehidupn aq yg trkni (apa yg aq rsa d dlm hti) :
Skrang kehidupn aq sunyi. Amt sunyi sepi, x tau le nk kta mcm mna. :'( Aq rsa mcm aq keseorgn, mcm kehidupn aq x brape nk lengkp. Bila aq ada rhsia nk kongsi dgn seseorg, x sespe d sisi. Aq rindu sgt zmn prsklhn aq dlu2. Zmn wk2 aq brsma kengkwn rpt yg aq amt sygi. Cnthnya :
~Musyaznie binti Mokhtar
~Aslaha binti Musafir Kelana
~Siti Nur Hadaina binti Mohd Foad
~Siti Nuranina binti Mohd Azman
~Nur Hafawati binti Che Rose
~Nurul Wahidah binti Ismail

Zmn dlu2 walau ke mna kmi prgi, msti x trpish punya. Ke sna ke mri, msti kmi smua brsma walau ke mna jua. Kmi sering mengulangkji brsma, siapkn kerja rumah brsma, brkongsi rhsia brsma, mkn minum brsma, brbelnja antra stu sma len, jln2 brsma & byk lgi aq x reti le nk kta. Aq amt sygi mreka brenam! FRIENDSHIP is the power the holds us all 'til we die.

Selain itu, aq juga amt rindui member2 kelas aq pd thun lps iaitu 5 Alfa milik SMKBBS. Antra member2 trsbt ialah :

*Cikgu Suryany (bonda kelas kmi)

~Ahmad Suhairi bin Ahmad Suki (pengws)
~Maporsee bin Yaakob (ketua kelas)
~Mohd Azwan bin Md Arop (pengws)
~Mohamed Aimaduddin bin Mohd Sanusi (pengws)
~Mohammad Ikram bin Ahmad Fuzi (ketua pengws)
~Muhammmad Nazif bin Md Fared (penolong ketua pengws, lelaki)
~Muhd Firdaus bin Mazlan (pengws prpustakaan)
~Nicolas

~Faten Nurul Amira binti Awang Kechik
~Khairul Nissa binti Mansor
~Ku Noor Shahirah binti Ku Mohd Fauzi (pengws)
~Nur Amalina binti Athman
~Nur Atiqah binti Said (pengws)
~Nur Azuwa Shaqhilla binti Azizan (pengws)
~Nur Fawiezatul Azna binti Abdul Nasir (pengws prpustakaan)
~Nur Nazaratun binti Nordin
~Phanitta Inthaknu a/p Pin (pengws)
~Siti Nor Hidayah binti Ahmad (penolong kelas)
~Umi Nadwah binti Shafie (pengws)
~Ummu Sakinah binti Fais

Rndunya mreka smua! :'( (Precious moments back then)

Saturday, June 4, 2011

Cuti bersama keluargaku tersayang!

Sbgaimna smua wrga M'sia tau, kni msa cuti sklh (spatutnya aq x trmsuk le krana dh kuar alam prsklhn, he3) ttpi aq ikut juga keluargaku trsyg krana mreka ingin jga kesihtn aq (fhm2 ja le). Critanya bgini :

29 Mei 2011 (hri lahir aq ke-18) pd wk2 lewat ptg ~ Kmi sekeluarga pun brtolak ke destinsi kmi iaitu ke Sky Hotel, Kuala Lumpur. Tujuannya lokasi trsbt destinsi kmi yg prtma adalah krana ayh aq ada beberpa hal yg hrus dsetelkn. Jdi off we went. Kesian ayh aq, dia yg penat2 memndu, kmi yg len duk tdur lena je, xde seorg pun yg jga. Slps 6 jam stgh ayh aq memmdu, akhirnya smpai le kmi ke destinsi yg tlh dsebut td. Jdi smua org yg lena dlm kreta td pkt duk crancky, mcm byi pun ada (tu aq tu, hehe, jgn tgk, mlu le). Jdi kmi smua kuarkn beg2 pakaian kmi cpt2, tunggu ibu bpa aq dftr utk dptkn blik, nek lif, msuk blik, brus gigi, msuk ktil, terus lena, zzzzzzz. Btapa penatnya kmi smua. Ni, nk tau x aq bngkit pkul brapa pd hri brikutnya? Aq bngkit pkul 10 pgi, lewat gler kn? Tp besa le semua org bngkit lewat klu mreka letih.

30 Mei 2011 - 31 Mei 2011 ~ Slps smua org dh siap mndi, brus gigi, tukar pakaian, kmi sekeluarga p kuar ke kwsn bndr Kuala Lumpur ttpi scara trpisah le, dh ayh aq kna p setelkn hal2 dia, jdi aq serta mak & adk2ku prgi 'jalan2 cri mkn' dri pgi hingga mlm. Smpai je dkt Pavillion mall, trpisah juga kmi brempat, aq brsma mak aq prgi mmbeli-belah (baju, make-up, dll) smentra adk2ku prgi ke game shop (mreka brdua kn gler game, lelaki mmg mcm tu nk buat cmne?). Haihh, klu le aq ada kakak atau adk perempuan kn bez? Ble kongsi rahsia, gossip & len2. Xpe le, aq brsyukur dgn apa yg Allah tlh kurniakn kpdku. Alhamdulillah...
Ni aq wk2 tgh duk meluangkn msa d Kuala Lumpur :



1 Jun 2011 - 3 Jun 2011 ~ Sudah setel hal2 ayh aq, kmi sekeluarga pun brtolak kmbali ke arah utara. Destinsi kmi yg selnjutnya adalah Gunung Jerai, Gurun, Kedah. D lokasi trsbt, kedua-dua ibu bpa aq ada mesyuarat yg agk penting yg hrus dbincang brsma rkn2 mreka dri UUM. Jdi, off we went... Lgi 6 jam duk dlm kreta (aq diserang wk2 prtghn jln...apa le nk kta...le yg besa dsebut nuh, hah, car sick). Xle muntah ke apa, cuma pening duk tgk kreta lalu sni sna. Sakit perut pd msa yg sma juga, teruk msa nuh! -_- Akhirnya kmi smpai pun ke destinsi kmi dgn selamat. Kmi smua kuar kreta & ulangi apa yg dsebut wk2 kmi smpai d Kuala Lumpur d ats nuh. Kli ni len skit citenya, kmi ada kwn yg kmi ble gossip brsma. Nama dia Aeen (ank seorg rkn krja mak aq). Dia ni budak yg bek, comel, & byk lg. Syukur le dia ada brsma aq pd wk2 tu, klu x bosan gler aq tau! Bez o0 dpt luangkn msa brsma dia, siap tdur blik sma lg. Kmi brdua chit-chat, gossip & trtnya2 psl ehmmmm...(fhm2 le).
Ni adalah antra gmbr2 yg dtngkp d sna :





Mmg srnok gler meluangkn msa d lokasi trsbt, pd msa hdpn klu ada peluang, aq hrp dpt dtg lg ke sni, insyaAllah ~